Image Image Image Image Image
Scroll to Top

Naar boven

April 2019

25

april
2019

Buma Cultuur lanceert Muziekdocent van het Jaar-verkiezing

Aan het einde van het schooljaar 2019 wordt op initiatief van Buma Cultuur voor het eerst de beste ‘Muziekdocent van het Jaar’ gekozen. De uitverkiezing keert jaarlijks terug en onderstreept daarmee het grote belang van gedegen muziekonderwijs. Frank Helmink, directeur Buma Cultuur: “Op een groot aantal scholen ontbreekt muziekonderwijs of zelfs een muziekdocent. In onze optiek een zeer onwenselijke situatie. Met deze uitverkiezing vragen we nadrukkelijk aandacht voor het belang van muziekeducatie en de rol van de muziekdocent daarin.”

De uitverkiezing wordt ondersteund met een uitgebreide mediacampagne. De nominatiefase voor Muziekdocent van het Jaar start op 10 en eindigt op 25 mei, begin juni gevolgd door de bekendmaking van de winnaar. Helmink breekt met de lancering van dit nieuwe initiatief opnieuw een lans voor structureel muziekonderwijs op middelbare scholen: “Hoewel als gevolg van bezuinigingen muziekeducatie nagenoeg geheel verdwenen is in het voortgezet onderwijs, is het om uiteenlopende redenen verschrikkelijk belangrijk dat er wél gedegen muziekonderwijs is. Op alle scholen en op alle niveaus. Allereerst heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat muziekeducatie bijdraagt aan de algemene ontwikkeling van kinderen. Muziek maken is niet alleen leuk, het heeft ook een positief effect op intelligentie en sociale vaardigheden van jongeren. Door muziek te maken wordt het abstractievermogen en het analytisch denken sterk verbeterd. Daarnaast is het ook van cultureel en economisch belang. Door goede muziekeducatie leggen we de basis voor succesvolle ontwikkeling van muziektalent dat vervolgens wereldwijd een publiek kan vinden. Denk aan het internationale succes van onze dj’s als Martin Garrix, Armin van Buuren, Hardwell, Afrojack of bands als Kensington of Within Temptation. We zijn het aan onze muziektalenten verplicht om ervoor te zorgen dat hun talenten optimaal tot ontwikkeling komen. Er is een duidelijke parallel met topsport: om de top te kunnen bereiken en daar ook te blijven is een brede basis nodig. De politiek moet hierin wat ons betreft ook haar verantwoordelijkheid nemen. Met de Muziekdocent van het Jaar-verkiezing maken we niet alleen duidelijk hoe belangrijk muziekonderwijs en de rol van de muziekdocent is, maar laten we het Ministerie van OC en W ook zien welke stappen de sector zelf zet om muziekeducatie op het niveau te krijgen waar het hoort.”

Exportwaarde
Het gebrek aan structureel muziekonderwijs was voor Buma Cultuur aanleiding om in 2013 te starten met Buma Music Academy (BMA). Inmiddels maken ruim 600 van de 650 scholen in het voortgezet onderwijs gebruik van het gratis en modulaire muzieklessenpakket van BMA, ondersteund door bekende Nederlandse artiesten die jaarlijks hun medewerking aan het programma verlenen door gastlessen, workshops en optredens te verzorgen. Helmink: “Dat ruim 600 scholen gebruikmaken van de gratis lessen van BMA toont aan dat er een grote behoefte aan muziekeducatie bestaat. Dat werd nog eens bevestigd door onderzoek uit 2016 dat TNS/Nipo onder 500 ouders en 250 docenten uitvoerde. Daaruit bleek dat 55% van alle ondervraagden muziekeducatie ‘belangrijk’ tot ‘zeer belangrijk’ vonden. We hebben bij de ontwikkeling van BMA nadrukkelijk gekeken naar Zweden. Vanaf de eerste schooljaren tot en met het voortgezet onderwijs krijgen alle kinderen muziekles. Zweden is in Europa dan ook koploper als het gaat muziekexport en talentontwikkeling. De export van Zweedse muziek is jaarlijks goed voor een omzet van zo’n 1 miljard euro. Vorig jaar bedroeg de exportwaarde van Nederlandse muziek iets meer dan 200 miljoen euro. De creatieve sector groeit nog steeds en muziek speelt daarin een grote rol. Alleen als we ons muziekonderwijs serieus nemen, kan Nederland in de toekomst daarin een belangrijke culturele en economische internationale positie in blijven nemen.”