Drukbezochte BMIM x ADE Conference onderstreept groeiende waarde van muziek in film, games, reclame en televisie
De eerste volwaardige fysieke conferentie van Buma Music in Motion in drie jaar werd drukbezocht. Ondanks het heerlijke nazomerweer stroomde het monumentale Huis Vasari (Vrije Academie) aan de Herengracht vol met diverse spelers uit de nationale en internationale mediamuziekindustrie. Voor het eerst werd Buma Music in Motion gehouden tijdens Amsterdam Dance Event. Het conferentieprogramma van BMIM x ADE trok zo’n 400 bezoekers en daar kwamen de conferentiebezoekers van ADE, die ook geïnteresseerd zijn in mediamuziek, nog bij. BMIM x ADE kende dan ook een uitverkochte editie en onderstreepte daarmee de nog steeds groeiende waarde van muziek in film, games, reclame en televisie.
Keynote als opening
BMIM x ADE werd geopend met een keynote door Kyle Dixon & Michael Stein. Deze Amerikaanse componisten, bekend van hun muziek voor de Netflix-hit Stranger Things vertelden over hun eerste ontmoeting op het skatepark en hun jarenlange muzikale samenwerking die daaruit volgde. Vervolgens waren er diverse panels en presentaties over de meest uiteenlopende onderwerpen. Vertegenwoordigers van Netflix en Fox Entertainment vertelden over het verschil tussen muziek in series en muziek voor marketingdoeleinden, brand managers van Tony’s Chocolonely en Heineken spraken over hoe muziek voor hun merk werkt en er waren panels over vrouwelijk (muzikaal) ondernemerschap, de mogelijkheden van mediamuziek op TikTok, het uitkopen van je auteursrecht en hoe je muziek moet pitchen voor een videogame van Xbox Game Studios en PlayStation. Daarnaast gaf game componist Joris de Man een besloten workshop voor een twaalftal jonge Nederlandse componisten die verder willen in de gamemuziek. Vanuit het Netherlands Business Support Office (NBSO) LA kon je informatie inwinnen over hoe je als Nederlandse componist voet aan de grond kan krijgen in Los Angeles. Alle panelzalen zaten vol.
Pop Up Offices
Ook de Pop Up Offices, waar bezoekers terechtkonden met vragen op het gebied van muziekrechten, syncs, licenties en wetgeving, konden rekenen op grote belangstelling. Het matchmakingprogramma One on One Sessions was bij voorinschrijving al volgeboekt. De conferentiegangers konden bij dertig verschillende personen uit de film-, reclame- en televisie-industrie een tien minuten durende één-op-één meeting hebben, om zo hun netwerk te vergroten en eerste stappen te zetten in mogelijke nieuwe business.
Remix your Way to LA competitie
De Remix your Way to LA competitie van Position Music werd gewonnen door twee componisten: Joep Sporck en Devin de Vries. Hun remixes worden opgenomen in de catalogus van Position Music, een publisher en platenmaatschappij gevestigd in Los Angeles, die licenties uitgeeft voor trailers, films, tv-programma’s, videogames en advertenties.
Netwerkborrel als afsluiting
De conferentiedag werd afgesloten met een netwerkborrel die zich over meerdere zalen en de tuin van Huis Vasari verspreidde. In de avond gaven Kyle Dixon en Michael Stein een performance van hun mediamuziek in de Brakke Grond, die daarmee BMIM x ADE officieel afsloten.
Over Buma Music in Motion
Buma Music in Motion (BMIM) is het platform in de creatieve industrieën waar muziek en media samenkomen. BMIM werpt een licht op de belangrijke en cruciale rol van muziek in mediaproducties. Via het platform, BMIM-evenementen en awards verbindt BMIM music supervisors, (film)regisseurs en andere muziekbeslissers met Nederlandse mediacomponisten en mediauitgevers. Naast een eigen jaarlijkse conferentie en awardshow promoot BMIM mediamuziek en haar componisten op evenementen zoals NFF, IDFA, ESNS, ADE, Embassy of Dutch Creativity, Imagine Film Festival, MusExpo Los Angeles en meer.
Terug naar alle nieuwsberichten