
Nieuwe horizonten voor componisten tijdens vierde editie New Music Conference
De nieuwe gecomponeerde muziek stond centraal tijdens de vierde editie van New Music Conference, die vandaag plaatsvond in vijf zalen in de Verkadefabriek in ’s-Hertogenbosch. Op initiatief van Buma Cultuur en festival November Music kwamen ruim 180 componisten, programmeurs, muziekuitgevers en andere professionals uit binnen- en buitenland samen om stil te staan bij actuele ontwikkelingen in de Nieuwe Muziek.
Positief en kameraadschappelijk
Terwijl in het centrum van ‘s-Hertogenbosch de start van de carnavalsperiode werd ingeluid, vierden de professionals het Nederlandse talent van nieuw gecomponeerde muziek. In 2021 kon New Music Conference (vast onderdeel van het programma van festival November Music) tussen de lockdowns door wonderwel plaatsvinden. Ditmaal was er geen aarzeling te bespeuren bij organisatie of publiek; al kort na de opening was de conferentie volgeboekt. Vanaf de opening, een interview met componisten Martijn Padding en Anne-Maartje Lemereis, tot de afsluitende New Composers Pitch, was de sfeer positief en kameraadschappelijk. Grensvervaging en nieuwe horizonten voor de componist werden in diverse panelgesprekken verkend.
Martijn Padding en Anne-Maartje Lemereis
Martijn Padding (66) en Anne-Maartje Lemereis (33) vertegenwoordigen twee generaties componisten. Zij spraken over hun werkzame leven en het vak van componist, over het muziekonderwijs in Nederland èn hun unieke benadering ervan.
Steven Kamperman
Klarinettist en componist Steven Kamperman nam begin november zijn intrek in het Van Doesburghuis in Parijs. Via een zoomverbinding sprak hij met interviewer Co de Kloet en Bas Pauw (Performing Arts Fund NL) over het hoe en waarom van zijn vier maanden durende residentie, over zijn creatieve traject en de waarde van het ontsnappen aan de gebaande paden.
Philip Venables
Philip Venables, een Brits componist en LHBTIQ+ pleitbezorger woonachtig in Berlijn, sprak met de Amerikaans/Nederlands componist en geluidskunstenaar Anne La Berge over het vak en de verantwoordelijkheden van de componist in deze turbulente tijd.
Vrouwelijke componisten vs. de canon
In het panel ‘Vrouwelijke componisten versus de canon?’ werd de rol van de vrouwelijke componist in een historisch en sociaal-maatschappelijk oogpunt bekeken. Dit gebeurde onder leiding van Veerle Spronck, associate lector Waarde(n)vol Ondernemen in en door de Kunsten aan de HKU. Genevieve Murphy, Rosa Wevers, Elizaveta Agrafenina, behalve sopraan ook de curator van het project Bosmans and Beyond, rond componist Henriëtte Bosmans.
Show yourself!
Meer praktisch waren de talks over (zelf)promotie en muziekrechten. Muziekuitgevers Donemus en Deuss zetten uiteen hoe zij hun componisten promoten in het panel Show yourself! Componist Thomas van Dun en saxofonist annex content marketeer Femke Steketee vertelden hoe zij hun werk en online aanwezigheid benaderen. Performing composer Rembrandt Frerichs was lijdend voorwerp in een workshop met rechtenorganisaties Buma/Stemra en Sena, met voor alle partijen interessante uitkomsten.
Ontgrenzing in de muziek
Een rode draad gedurende de conferentie was de serie gesprekken over ontgrenzing in de muziek, die plaatsvond in samenwerking met de Nederlandse muzieklectoraten. In plaats van activiteiten uitsluitend te laten plaatsvinden op de traditionele podia, treden componist en musicus steeds vaker naar voren in diverse publieke ruimtes als zorg- en onderwijsinstellingen, maken ze site-specifieke installaties en initiëren ze community-art projecten. Over deze fascinerende ontwikkeling spraken professoren, docenten van de conservatoria, musici en componisten in vier drukbezochte sessies onder de noemer Shifting Boundaries.
Lunch & Connect
Netwerken kon de hele dag door; een speciale Lunch & Connect had gedurende vijf kwartier meer dan zestig deelnemers aan tafel. De mogelijkheid om een tienminutengesprek te voeren met Annemieke Keurentjes en Bas Pauw van Performing Arts Fund NL over internationalisering en ondersteuning van culturele projecten was in korte tijd volgeboekt.
New Composers Pitch
Tijdens de afsluitende New Composers Pitch presenteerden jonge componisten zichzelf en hun werk. Sommigen van hen nog student aan de Nederlandse conservatoria, sommigen net afgestudeerd, allen naar voren geschoven door hun docenten. Een Buma New Music Incentive van €250,00 is uitgereikt aan Franki Dodwell (student aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag), die een blijvende indruk maakte op de jury, bestaande uit Bert Palinckx (artistiek directeur November), Staffan Mossenmark (artistic director Gothenburg Art Sounds), Aleksandra Markovic (productiemanager Donemus Music Publishing), Alejandra Castro (promotie- en productiemanager Deuss Music Publishing).
New Music Conference is een initiatief van Buma in samenwerking met November Music.
Terug naar alle nieuwsberichten